Sunday, March 26, 2017

strabismus juling crossed eyes

Strabismus, also called crossed eyes, is a condition in which the eyes do not properly align with each other when looking at an object.[ Which eye is focused on the object in question can switch. It may also be present occasionally or constantly. If present during a large part of childhood amblyopia may result and depth perception may be lost. Adults may have double vision.
Strabismus can occur due to muscle dysfunction, farsightedness, problems in the brain, trauma, or infections. Risk factors include premature birth, cerebral palsy, and a family history of the condition. Types include esotropia where the eyes are crossed; exotropia where the eyes diverge; and hypertropia where they are vertically misaligned. They can also be classified by whether the problem is present in all directions a person looks (comitant) or varies by direction (incomitant). Diagnosis may be made by observing the light reflecting from the person's eyes and finding that it is not centered on the pupil. Another condition that produces similar symptoms is a cranial nerve disease.[2]


Strabismus @ Juling..
keadaan kedua-dua biji mata tidak terjajar dengan lurus disebabkan kekurangan penyelarasan antara otot-otot luar okulus yang menghalang mata dari merenung ke arah yang sama dalam sesebuah ruang, oleh itu membantutkan dayapenglihatan dwimata dan boleh menjejaskan persepsi dalaman. Keadaan mata juling ini mungkin disebabkan oleh gangguan terhadap penyelarasan mata dalam otak, atau daya atau arah gerakan otot-otot berkenaan. Masalah juling yang serius boleh dirawat bersama oleh pakar-pakar ortoptik dan oftalmologi.

Penglihatan berganda jarang dirasai oleh anak muda kerana imej daripada mata juling akan dihalang oleh otak pada kadar segera. Penekanan ini menganggu perkembangan normal penglihatan sehingga menjurus kepada masalah penglihatan tidak sempurna atau ambliopia. Ambliopia merupakan satu keadaan yang serius tetapi boleh dirawat.

Punca Juling

* Genetik/Keturunan
Dalam kebanyakan masalah juling, kegagalan mekanisme pusat yang mengawal perkembangan dan penyelenggaraan penglihatan tunggal binokular menjadi puncanya.

Kegagalan ini mungkin berlaku atas faktor keturunan. Ia juga lazimnya ditemui pada kerosakan otak atau terencat akal seperti yang berlaku kepada pesakit sindrom Down.

* Kesilapan biasan
Dalam keadaan pembiasan mata yang normal, hubungan antara akomodasi (penyesuaian bentuk kanta untuk menukar fokus mata) dan tumpuan adalah seimbang. Tetapi dalam hipermetropia (rabun dekat), akomodasi tambahan diperlukan untuk memperoleh imej yang jelas pada retina mungkin menjurus kepada tumpuan berlebihan sehingga mengakibatkan perkembangan masalah juling.

* Okular
Keabnormalan okular seperti katarak bawaan dan retinoblastoma mungkin mencacatkan penglihatan pusat dalam satu atau kedua-dua belah mata. Ini akan mencegah penyatuan imej-imej dan perkembangan penglihatan binokular. Retinoblastoma adalah pertumbuhan tumor malignan pada retina yang jarang berlaku terjadi pada bayi-bayi.

Diagnosis


Masalah juling tumpuan pada kanak-kanak seringkali berpunca daripada lipatan epikantik yang luas tetapi juling sebenar boleh dikesan menerusi:

-Pemeriksaan refleks kornea dengan menggunakan lampu suluh. Ini lazimnya adalah simetrik.

Langkah-langkah lain termasuk:

Memakai cermin mata 

*Penyediaan cermin mata untuk memperbaiki ketajaman penglihatan atau mengembalikan keseimbangan normal antara akomodasi dengan tumpuan. Dalam sesetengah penglihatan juling binokular boleh diperbaiki dengan membetulkan hipermetropia yang berkaitan. Ini dikenali sebagai juling akomodasi.

*Jika penglihatan mata juling sudah rosak dan tidak boleh diperbetulkan lagi menggunakan pemakaian cermin mata, ini bermakna hadirnya ambliopia.

*Penghentian salah satu mata daripada digunakan memaksa penggunaan mata ambliopik dan mendorong perkembangan ketajaman penglihatan normal. Penghentian adalah paling berkesan diaplikasikan selepas perkembangan masalah juling.

*Juling tercapah adalah jarang dan biasanya hanya berlaku selang-seli manakala penglihatan binokular berkembang secara normal. Pembedahan boleh diperlambatkan sehinggakan percapahan mata itu bertambah teruk dan menjurus kepada simptom-simptom.

Rawatan lain :
1  Senaman mata
2  Terapi menutup mata ( di mana mata yang lebih baik penglihatannya 
    ditutup supaya mata yang malas dapat dirangsang fungsinya
3  http://ainuntheraphy-pri.com/


SIAPA kah orang terkenal yang mempunyi masalah Strabismus @ Juling?

Semua kenal aktor ini kan? Actor Ryan Gosling's.( Deadpool )
Ryan Gosling wins Best Actor at 2017 Golden Globes 
Ryan Gosling wins Best Performance in a Motion Picture Musical or Comedy Actor for La La Land at 74th Golden Globe Awards 2017


Jadi jangan terlalu susah hati..Jika beliau boleh berjaya..begitu juga anda!
Slow slow rawat apa yang boleh di ikhtiarkan lagi.
 01115001015 ainuntheraphy.

#AprilXfools
#ainunterapi
#ainunTheraphyPRI
#buta
#kencingmanis
#penawaralternative
#ubatmata
#PRI

#ainun

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...